- De Russische invasie in Oekraïne kan containerprijzen doen verdrievoudigen, aldus een logistieke expert die zich bezighoudt met toeleveringsketens.
- De oorlog heeft zware gevolgen voor vrachtschepen die in de Zwarte Zee varen en heeft de drukte in Europese havens vergroot.
- Het conflict zal de tarieven voor zee- en luchtvervoer waarschijnlijk verder doen stijgen, na twee jaar van reeds historisch hoge prijzen.
- Lees ook: Prijs van graan op hoogste niveau sinds 2008 door sancties – Rusland raakt zijn olie moeilijk kwijt
De Russische invasie in Oekraïne zal de prijzen voor zee- en luchtvervoer waarschijnlijk verder doen stijgen, op een moment dat mondiale toeleveringsketens nog aan het herstellen zijn van de coronapandemie.
Volgens directeur Glenn Koepke van FourKites, een leverancier van software om logistieke ketens te monitoren, zouden de tarieven voor zeevracht kunnen verdubbelen of verdrievoudigen.
Koepke vertelde aan The New York Times dat de scheepvaarttarieven zouden kunnen stijgen van 10.000 dollar tot tot 30.000 dollar per container van 40 voet, terwijl de tarieven voor luchtvracht nog sterker kunnen toenemen.
Sinds het begin van de pandemie hebben de tarieven voor het zeevervoer een recordhoogte bereikt. Koepke waarschuwt dat de oorlog wereldwijde toeleveringsketens hard kan raken.
Hij merkte tegen The New York Times op dat, hoewel de scheepvaart nog niet zijn piekseizoen heeft bereikt, "bedrijven zich klaarmaken voor het zomervolume. Dat zal een grote impact hebben toeleveringsketens."
De invasie van Rusland heeft zware gevolgen gehad voor vrachtschepen die de Zwarte Zee bevaren - een belangrijke route voor de export van olie en etenswaren. Sinds afgelopen donderdag zijn verschillende schepen beschoten of aan de ketting gelegd.
Afgelopen maandag heeft het Verenigd Koninkrijk alle Russische schepen de toegang tot zijn havens ontzegd. Ondertussen hebben scheepvaartbestuurders en havenambtenaren in België, Nederland en Duitsland gezegd dat vrachtschepen die voor Rusland zijn bestemd, zullen worden tegengehouden en geïnspecteerd.
Door het conflict moesten veel schepen via een omleiding varen, waardoor de drukte in andere havens in Europa is verergerd nu de grootste haven van Oekraïne donderdag is gesloten. Volgens gegevens van Lloyd's List wachten sinds maandag meer dan 200 schepen om de Straat van Kertsj over te steken. Het kanaal verbindt de Zwarte Zee met de Zee van Azov.
"Al die hubs in Noord-Europa zijn al behoorlijk overbelast, en alles wat de vrachtstromen vertraagt, zal het probleem nog vergroten", vertelde logistiek directeur Vincent Clerc van de grote rederij Maersk aan The Wall Street Journal.
Dinsdag kondigde Maersk aan dat het verschepingen van en naar Rusland en Oekraïne tijdelijk zou opschorten. De rederij sloot zich aan bij besluiten van collega's ONE, MSC en Hapag-Lloyd. Dit zal gevolgen hebben voor ten minste 47 procent van de wereldwijde containervaart.
Het besluit van grote rederijen om Rusland af te snijden zal de mogelijkheden van het land om goederen te verzenden en te ontvangen, die reeds door westerse sancties zijn beperkt, nog verder belemmeren.
Ook het mondiale luchtvrachtvervoer heeft te kampen met een aantal problemen als gevolg van de invasie. Tot nu toe heeft Rusland zijn luchtruim gesloten voor 36 landen, waardoor vrachtvliegtuigen gedwongen worden nieuwe routes te zoeken.
Hoofdeconoom Chris Rogers van expeditiebedrijf Flexport zei onlangs dat het conflict een negatief effect zal hebben op de mondiale luchtvrachtcapaciteit en de luchtvrachtprijzen zal doen stijgen, omdat de vervoerders gedwongen worden langere routes te nemen en meer geld aan brandstof uit te geven.